Lær at leve og spise sundt uden at bemærke det #1

januar 3, 2019rebeccablode

Nu vi officielt er i januar måned og det er slut med julemad, juleslik og julefester, er det typisk at hele verdens befolkning gerne vil tabe sig, og leve lidt sundere. For det vi har udsat vores krop og lever for i december måned, er langt fra sundt haha.

Jeg er overhovedet ikke en sundhedsfreak eller træningsaddict. Langt fra faktisk. Jeg hader at træne hvis jeg skal være ærlig, og kan tælle på én hånd hvor mange gange jeg har været i Fitness World de sidste 2 år haha (pinligt). Sund mad kan jeg rigtig godt lide, men da jeg stadig bor hjemme, styrer jeg ikke rigtig hvad vi får til aftensmad, og det er ofte noget med ris eller pasta. Så det er knap så sundt.

MEN men men, når jeg selv laver mad en gang i mellem, er det gerne sundt og jeg vil dele nogle tips og opskrifter med dig i dag, så du kan starte året godt og sundt ud, uden at tænke over det!


Tips til en sundere livstil

1. Spis gradvist mindre og sundere

Mit første tips er, at du gradvist skal spise mindre og sundere – på den måde tænker du ikke over det. For de fleste mennesker går på kur, og det er et nogo. Det er dødsygt at være på kur, man sulter sig selv og spiser kedeligt mad – så snart du har tabt de kilo du ønsker, går du direkte tilbage til din gamle livstil og kiloene ryger på med det samme igen. Øv også, og så mister man tålmodigheden, og tænker skråt op med det. Lige indtil det bliver januar året efter igen, og man prøver samme måde.

2. 30 days challenges med træning

Som jeg skrev tidligere, hader jeg at træne. Eller jeg hader faktisk mere at bruge 2 timer af dagen på det. Når man ikke går vanvittigt meget op i træning, er det bare noget som skal overstås. Jeg har efter mange år fundet det træning der passer perfekt til mig, og det er de der 30 days challenges. I denne måned kører jeg 100 squats (50 squats, 1 min pause, 50 squats) og derefter en 6-pack challenge, hvor der er forskellige maveøvelse per dag (se billede nedenunder). Personligt er det dét som passer bedst til mig, fordi det ikke tager mere end 15 min. Plus det er nemmere og billigere med en hjemmetræning.


Opskrifter til en sundere hverdag

Aftensmad

1. Sund kyllingelasagne

Jeg burde nok lige have gjort fadet rent inden jeg tog billedet haha

Denne her lasagne er virkelig lækker med så mange smage i. Der er brugt sweet potatoes i stedet for lasagneplader, og det fungerer bare! Jeg mener ikke, at jeg brugte peberfrugter heri, men man bestemmer jo helt selv, om der er noget man undlade eller tilsætte.
Klik her for at få opskriften.

2. Kyllingedeller serveret med grøn kartoffelsalat og ristet broccoli med parmesan

Det her ret lavede jeg i sommers med Cille, og jeg tænker stadig tit på den haha. I’m in love. Det smagte simpelthen bare så ekstremt godt. Jeg husker desværre ikke opskriften på dellerne, men jeg har fundet to som lyder temmelig ens på dem vi lavede.
Kyllingedeller opskrift 1 her.
Kyllingedeller opskrift 2 her.
Kartoffelsalat m ærter opskrift her.
Ristede broccoli m parmesan opskrift her.

3. Grøn bulgur med hvidløgsmarinerede bønner og salte rugbrødschips.

Det her ser måske riiimelig kedeligt ud tænker du nok. Men det smager bare godt! Måske er det lidt mere idealt til en frokost eller tilbehør til kød (som jeg oftest bruger det til), men det her var også en sommeraften, og jeg havde lyst til noget lidt let. Men lav det evt til rødt kød, fisk mm.

Opskriften til 1 pers:
1,5 dl grov bulgur (kog som anvist på pakken)
2 avokadoer (dertil lidt frisk chili, 1 el. 2 fed hvidløg, salt og peber, 1/2 lime)
1 håndfuld frosne grønne bønner (dertil 1 fed hvidløg og olivenolie)
1 håndfuld enten hjemmelavede eller købte salte rugbrødschips

Fremgangsmåde:
1. Mos avokadoerne sammen med hakket chili, presset hvidløg, lime, salt og peber og derefter bland det sammen med den afkølede bulgur.
2. Kog bønnerne som anvist på pakken. Bland dem derefter op med en smule olivenolie og presset hvidløg.
3. Anret på en tallerken sammen med rugbrødschipsene.
Og spis!

4. Laks i ovn serveret med kartofler, gulerødder og frisk salat

VERDENS bedste lakseopskrift!

Gør dig selv den tjeneste, og afprøv den her lakseopskrift! Den skal kun have 10 min i ovnen, så den er ideal til de travle dage. Jeg har tit bare lavet det og så sammen med det grønne bulgur fra forrige opskrift. Det du ser på billedet her, er en fantastisk lækker, let og sund sommerret.
Lakseopskriften her:
Ristede gulerødder her:
Græske kartofler her:
Salaten er bare; blandet salat, honningmelon, feta, avokado og stegte pinjekerner.

5. Spinatpandekager med lækkert tilbehør

Det her er samme koncept som madpandekager, bare meeeget sundere og hvis du spørger mig, meget mere lækkert! Du kan proppe alt i dem, men her har Cecilie og mig lavet en lækker tunsalat og guacamole. Udover det var der røget laks, grøntsager, sorte oliven, pestoer og natural philidelphia.
Spinatpandekage opskrift her:


Det var planen at jeg ville have skrevet flere tips og opskrifter ind i dette indlæg. Men jeg kunne godt se, at det bare blev længere og længere. Så morgenmad/frokost, snacks og ekstra tips må vente lidt endnu.

Udover det, håber jeg at du fandt det inspirerende og hjælpende til at starte ud med et lidt sundere år og holde det ved lige. For det er faktisk ikke så svært som man gør det til.

Husk at følge med på min Facebookside //HowToLifestyle// og Instagram //Rebeccablode// for, at blive opdateret hver gang der kommer et nyt indlæg op!

Vi ses til næste gang ♡

Comments (1)

Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Tidligere indlæg

Januarudsalg #2 - Flytte hjemmefra ting

januar 1, 2019

Næste indlæg

Januarudsalg #3 - Sko fra Steve Madden og Billi Bi

januar 6, 2019