Lær at leve og spise sundt uden at bemærke det #2

januar 10, 2019rebeccablode

I sidste uge skrev jeg et indlæg om hvordan du kan blive sundere, både med din kost men også din livstil. Hvis ikke du har læst det, så læs det her. Folk har i hvert fald været helt vilde med det (what can I say, vi er jo også i januar haha). Der kom jeg hovedsageligt med opskrifter på aftensmad, og i dag bliver det opskrifter på morgenmad/frokost osv.


Tips til en sundere livstil

1. Gå 20 min om dagen

Eller et bestemt antal kilometer om ugen. Man går simpelthen ikke nok, og det er næsten den bedste form for motion du overhovedet kan få! Når man har siddet ned en lang dag, på enten arbejde eller i skolen, er der intet bedre at gå en god lang tur i dit eget tempo. Hjernen skal også have godt med ilt, og det får den, hvis du får så meget luft om dagen. Plus en gåtur får dig til at koble af på en måde, mange andre ting ikke kan.

2. Drik 8 glas vand om dagen

Vand er det vigtigste for din krop, samt din hud. Men det kan være ret uoverskueligt med tanken om at drikke 2 liter vand om dagen. Fordel det derfor ud i antal glas. Afgør med dig selv hvad der er muligt for dig, og kryds af i en lille bog, i dine noter på telefonen eller skriv til en veninde hver gang du har drukket et glas vand op. Sidst på aftenen kan du jo så tælle sammen, og se om du har nået dit mål. Det er en ret god måde at blive bedre til at drikke vand på.


Opskrifter til en sundere hverdag

Morgenmad/frokost

1. Knækbrød med avokado serveret med scrambled eggs

Denne “ret” er rimelig simpel haha. Her har jeg nemlig bare taget noget knækbrød, puttet avokado på, toppet det med lime, salt, peber og chiliflager. Ved siden af har jeg lavet scrambled eggs, og serveret resten af avokadoen plus nogle sorte oliven. Jeg spiser altid Wasas sportsknækbrød. Det er vildt lækkert!

2. Guacemoletoast med tomat


Det her er vildt godt (og vildt instavenligt!)! Men også rimelig simpelt. Og det kan vi godt lide, især med morgenmad eller frokost, for det skal helst ikke tage en krig at lave. Det brød jeg har brugt her, er noget snoet “franskbrød” fra bageren i MENY. Det er så mega lækkert, og det er proppet op med gode kerner. Imens det lå på risteren, miksede jeg lige en hurtig guacemole sammen af avokadoer, limejuice, hakket chili, salt og peber og presset hvidløg. Jeg toppede guacemolen med store blommetomater, og skar lidt peberfrugt ud til tilbehør.

3. Omelet med grøntsager og ost serveret med fersken

Omelet er seriøst det smarteste når det gælder en hurtig og nem morgenmad eller frokost! For du kan nemlig lave den aftenen inden. Ja tak! Her har jeg lavet en æggemasse først, puttet lidt krydderier i efter humør. Så har jeg bare skåret en hel masse forskellige grøntsager ud, samt tøet noget frossent spinat op. Her har jeg blandt andet brugt spinat (haha no kidding), cherrytomater, peberfrugt, forårsløg og hvidløg. Jeg svitser alle grøntsagerne, og hælder derefter æggemassen over. Når det er stivnet lidt, hælder jeg revet ost i, og klapper den sammen. Imens den står og passer sig, skærer jeg noget frugt ud, her har jeg brugt fersken – og så passer det med omeletten er al dente og ready to eat.

4. Breakfastburrito

YES jeg har bare glædet mig til at dele den her opskrift med Jer! Det er simpelthen sååå mega godt, og én pr. person er altså nok haha. Men det er altså bare en almindelig burrito, eller madpandekage som vi siger i Danmark – bare med en æggepandekage i stedet for. Det er også utroligt nemt at lave! Du skal bare lave en æggemasse med salt og peber, evt også andre krydderier. Derefter skal du hælde det på en pande, som du ville have gjort, hvis du skulle lave en almindelig pandekage. Helt tynd. Når den kan, så vender du den og voila, du er klar til at fylde den med lige hvad du har lyst til! I min var der agurk, peberfrugt, revet ost, avokado og pesto – og det smagte SÅ godt!

5. Morgenmadsburger serveret med frugt

Den her morgenmadsburger elsker ALLE jeg har lavet den til! Og den er altså også bare helt fantastisk. Den skal du virkelig prøve at lave. Jeg starter med at riste en bolle der er skåret op (så både inden i og udenpå bollen bliver ristet) – jeg bruger altid de der protein-chia-boller. De er vildt lækre. Men derefter laver jeg egentlig bare et spejlæg, og når det er ved at være færdig, putter jeg et stykke ost henover, et låg over panden og så skru helt ned for varmen. Når det står passer sig selv, smører jeg pesto eller andet ind i bollen, lægger det færdige spejlæg på, topper det med agurk, avokado, blandet salat og lidt forårsløg (ja den her dag havde jeg ikke blandet salat eller agurk eller avokado haha, men den var lige så god uden). Til tilbehøret har jeg skåret en fersken og lidt vandmelon ud og toppet det med lidt granatæble.

6. Sweet potato hash dertil vendt spejlæg og avokado

Hvis du nogensinde har været i USA, har du nok smagt potato hashbrowns. Det er vildt lækkert! En dag tænkte jeg så, at jeg ville prøve det med en sød kartoffel, og det blev sååå godt! Jeg lavede det ved at skære den søde kartoffel ud i små terninger, snittet squash, peberfrugt og forårsløg (det er der normalt ikke i hashbrowns haha). Det proppede jeg så bare på panden, og dryssede en masse forskellige krydderier henover. På en anden pande, lavede jeg et vendt spejlæg. Da det hele var færdigt, lagde jeg det hen på en tallerken og lagde avokadoen på også, and you’re ready to eat!

7. Skyr med sirup, bananer, chiafrø og mandler

En riiigtig nem og typisk morgenmad er skyr – fordi det er hurtigt og det er nemt! Skyr er også mega godt og sundt. Men det kan godt blive riiimelig kedeligt i længden. Så prøv dig frem med forskellige toppings, det gør at det er lidt sjovere at spise. Min favorit er neutralt eller vaniljeskyr toppet med peanutbutter, banan, blåbær og hakkede mandler. Det er vildt godt!

8. Ristet rugbrød med avokado dertil grapefrugt

Det her også rimelig nemt, hvilket vi jo elsker! To stk ristet rugbrød, jeg spiser altid rugbrød spækket op med kerner. Men så er det bare at skære en avokado i halv og læg det på brødet. Jeg topper altid med en hel masse salt, peber og chiliflager. Halver en grapefrugt, og gem den anden halvdel til dagen efter. Og du er nu klar til at spise! Se det var easy peasy.

9. Sunde banan/blåbærpandekager toppet med skyr, banan og hakkede nødder dertil en grøn smoothie med broccoli, spinat og chiafrø

Det her er en rigtig lækker og god weekendsbrunch-idé, som endda også er sund – uden det smager sådan!
Pandekageopskrift her.
Smoothieopskriften her. (Jeg fulgte ingen opskrift, og husker ikke nøjagtigt hvad jeg puttede i, men denne lyder rimelig tæt på).

10. Golden milk og grønkålschips

Find sundere alternativer til snacks, som fx sunde chips. Der er tonsvis forskellige måder at lave sunde chips på, men min favorit er helt klart grønkålschips! De er så lækre sprøde og salte. Drinken som hedder golden milk, var jeg super skeptisk om at afprøve. Men nu har jeg prøvet den, og den bliver simpelthen en del af min hverdag fra nu af. Den er fyldt op med sunde ting for dig og din krop, samt den virkelig booster dit immunforsvar.
Grønkålschipsene er super nemme at lave! Tænd ovnen på 150 grader varmluft. Rens grønkålen, hiv bladene af stilkene og læg dem på en bageplade med bagepapir. Drys herefter olivenolie og salt henover, og giv dem 15-17 min i ovnen.
Golden Milk opskrift her. Jeg opfordrer dig nærmest til at prøve den haha, for folk er netop skeptiske overfor den. Men den er bare sååå god og den varmer hele din krop igennem indefra.


Jeg håber jeg at du fandt det inspirerende og hjælpende til at starte ud med et lidt sundere år og holde det ved lige. For det er faktisk ikke så svært som man gør det til. Det handler om at skabe en rutine, og det kan du sagtens!

Husk at følge med på min Facebookside //HowToLifestyle// og Instagram //Rebeccablode// for, at blive opdateret hver gang der kommer et nyt indlæg op!

Vi ses til næste gang ♡

Leave a comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Tidligere indlæg

Januarudsalg #3 - Sko fra Steve Madden og Billi Bi

januar 6, 2019

Næste indlæg

Januarudsalg #4 - Loftet

januar 13, 2019